OPINIE
Zesentwintig jaar nadat jurist Huib Drion zijn spraakmakende pleidooi hield voor de beschikbaarheid van een dodelijke pil voor ouderen die der dagen zat zijn, is het zover. Geen pil maar een poeder, vrij in de handel. Wordt lid van de Coöperatie Laatste Wil en je krijgt, jong of oud, na een half jaartje te horen om welk spul het gaat. Dat de naam ervan al meteen op redacties rondzong kan de Coöperatie niet hebben verbaasd. Het illustreert eerder de nonchalante drammerigheid van deze stoottroep van het zelfbeschikkingsleger.
Een ernstiger blijk daarvan is dat de claim van een snelle en pijnloze dood niet klopt. Volgens toxicologen heeft het middel, waar het afgaande op de informatie die de Coöperatie zelf naar buiten bracht om draait, ernstige bijwerkingen: hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, spierzwakte en kans op een epileptisch insult.
Intussen presenteert de Coöperatie haar vondst als een overwinning van verlicht Nederland. De politiek heeft het nakijken; de mondige burger trekt aan het langste eind. Moordland, toch?
Vrije beschikbaarheid van een euthanaticum lost zeker twee problemen op. Wie dood wil hoeft niet op examen en artsen worden bevrijd uit de dubbelrol van behoeder en beëindiger van leven. Maar veel zwaarder wegen de risico’s. Onbedoeld gebruik is het meest voor de hand liggende. Hoe voorkom je dat wilsonbekwame mensen, met name psychotische patiënten, naar het goedje gaan grijpen? Of behandelbare depressieve mensen? Of kwaadwilligen? ‘Een touw is toch ook vrij verkrijgbaar’, reageerde de Coöperatie.
Geen fluwelen taal over ‘een waardige dood in eigen hand’: een chemisch wurgkoord, dat is wat hier geboden wordt. En dat is precies wat de idee van een ‘autonome route’ naar het gekozen levenseinde compromitteert. Het verbaast dan ook niet dat een pleitbezorger van deze exit-optie, psychiater Boudewijn Chabot, de kat de bel heeft aangebonden. Chabot kwam met het begrip ‘zelfeuthanasie’ om het verschil aan te geven tussen de eenzame wanhoopsdaad van de zelfmoordenaar en de weloverwogen, duurzame, in gesprek met naasten gevormde stervenswens van mensen die onder de euthanasiewet niet geholpen kunnen worden.
Zelfeuthanasie komt in Nederland regelmatig voor. Het gaat vooral om twee methoden. Ophouden met eten en drinken (versterven) is er één van. Clubs als de Coöperatie Laatste Wil roepen daar graag het schrikbeeld van een lijdensweg over op. In de medische praktijk heeft dat evenwel nauwelijks grond. Hoe laconiek klinkt daarmee vergeleken de reactie van de Coöperatie op de gemelde bijwerkingen van haar ‘poeder van Drion’: eerst maar een hoofdpijn- en slaapmiddeltje slikken.
Steeds populairder als autonome route is naast versterving de ‘medicijnmethode’. Sprokkelen van pillen, bekend van de zaak-Heringa, hoeft niet meer. Stichting De Einder wijst de weg naar buitenlandse adresjes voor een betrouwbaar middel – hetzelfde barbituraat dat artsen voor euthanasie gebruiken. En wie de weg weet op internet heeft zelfs die stichting niet nodig. Googel The Peaceful Pill Handbook: adressen, recensies, wat je maar wil. In de laatste editie wordt het middel dat nu in het nieuws is besproken.
Legt wie tegen vrije beschikbaarheid van een euthanaticum is en tegelijk de illegale import van zo’n middel accepteert zichzelf in een morele knoop? Niet per se. Nederland heeft de trotse traditie van het gedogen, het door de vingers zien als derde weg tussen toestaan en verbieden. Die gedoogzone in de euthanasiepraktijk is met het opschuiven van het publieke gevoelen over het vrijwillige levenseinde almaar breder geworden. Als Heringa toen hij zijn hoogbejaarde stiefmoeder geholpen had bij haar zelfdoding geen optreden van het OM had uitgelokt was het daar niet van gekomen. Ook het over de grens brengen van verboden drugs voor zelfdoding valt binnen die gedoogzone.
Maar het illegale karakter drukt wel een norm uit: laten we als samenleving zuinig omspringen met mensenlevens. Die norm verdwijnt helemaal uit het zicht als een euthanaticum grondslag wordt van een verdienmodel (eerst lid worden van onze vereniging, dan je spul) en het je straks niet méér moeite kost om aan een dodelijk middel te komen dan aan een aspirientje.
Chabot heeft het in zijn laatste publicatie over ‘de dood als verleider’. Je kunt hem de pas afsnijden met goede, liefdevolle zorg of je kan de rode loper voor hem uitrollen. Respecteer de gekozen dood maar maak de weg erheen niet te makkelijk. (BU)
Dit artikel verscheen eerder in Trouw (.. september).
Wat vindt u? Plaats hieronder uw reactie.
Hoe is het mogelijk dat zelfmoord ter discussie staat?! Dit is ons-mijn- leven! Wie geeft anderen het recht om hierover te beslissen?!
Als ik dood wil- nu nog niet- maar straks wel als ik ziek wordt of als mijn hersenen niet meer werken zoals ik wil, en het vooruitzicht alleen maar erger wordt- dan is dat MIJN beslissing, niet van iemand anders. Mijn leven, mijn dood, mijn beslissing.
Gaan andere beslissen -die mij niet eens kennen!- dat ik toch door moet leven ondanks verwardheid, pijn, ziekte, ultieme depressiviteit?! Toch te gek voor woorden dat jouw leven wordt verlengt door onbekenden die dat dan maar even voor je beslissen.
Okay, moet niet te snel, soms gewoon even depressief buitje..maar als je het echt wilt, hoort het alleen joùw beslissing te zijn en zou je niet genoodzaakt moeten zijn om in flarden gescheurd te worden door een trein.
Nu ben ik nig volledig blij en gezond, maar rond mijn 75e, misschien wat later- dan wil ik graag een pilletje van Drion kunnen innemen! Ik hoop dat ik dat zèlf beslissen mag!
ik wou dat ik hier een antwoord op kon vinden maar ik vind dat bovengeschrevene helemaal gelijk heeft ik voel mij soms zo klem dat ik geen andere uitweg zie dan aan Huub Drion te denken en hulp zoeken alleen maar erger maakt soms lukt het me zomaar daar niet aan te denken zijn we een speelbal?
Vind het jammer dat de mensen die zich er mee bemoeien en fel tegen zijn vaak hun problemen al hebben opgelost er zijn ook mensen waarbij leven een grote hell is.
Ik loop zelf al 20jaar mijn leven bij elkaar te rapen en ik eindig alleen maar eenzamer en dieper in de shit. Ik zou zeggen ga een jaaar zonder geld en zonder hulp op straat zwerven en kom me dan vertellen dat je nog zin hebt in je leven. Of houd gewoon je bek en geef mensen de vrijheid om niet te willen leven.
Je hebt helemaal gelijk mensen moeten ons gewoon de vrijheid geven die we verdienen maar mensen die gewoon gelukkig zijn begrijpen ons toch niet als je de meeste mensen dat je er een einde aan wilt maken zeggen die meteen dat je hulp gaan zoeken en weet ik verder wat maar die mensen begrijpen niet dat je sommige dingen gewoon niet te. Veranderen zijn en dat het leven gewoon niet leuk is en dat hulp zoeken voor sommige dingen helemaal niet helpt maar als je dat aan die mensen verteld gaan ze nog meer zeiken zijn gewoon een stelletje idioten die ons niet begrijpen