Stoelyoga effectief voor ouderen met artrose

Yoga is een effectieve oefentherapie voor mensen met artrose. Voor veel ouderen met artrose is het echter niet mogelijk om aan yogalessen deel te nemen. De staande oefeningen kunnen door pijn en gebrek aan spierkracht niet worden uitgevoerd. Ook vrees te vallen weerhoudt veel ouderen ervan aan yogalessen te beginnen.

Uitkomst biedt stoelyoga. Het is een milde vorm van yoga die zittend of staand met de stoel als ondersteuning wordt beoefend.

Omdat moeilijke oefeningen bij stoelyoga ontbreken, kan iedereen deze bewegingsvorm doen. De lessen zijn erop gericht de spieren en gewrichten soepeler te maken. Men leert spanningen los te laten en concentratie en motoriek te verbeteren. En dat allemaal binnen de grenzen van beperkingen.

Stoelyoga vermindert de pijn bij artrose in de onderste ledematen, zo blijkt uit een recente studie van de Florida Atlantic University. Een groep van 66 ouderen volgden tijdens dit onderzoek acht weken lang stoelyoga-lessen. Tijdens dit programma nam de pijn in de gewrichten significant af. Bij de deelnemers nam ook de loopsnelheid toe en de vermoeidheid af. Deze gunstige effecten hielden tot drie maanden na het beëindigen van de lessen aan. Advies is dan ook deze vorm van yoga zo lang mogelijk te blijven beoefenen.

J. Park et al, A pilot randomized controlled trial on the effects of chair yoga on pain and physical function among community-dwelling older adults with lower extremity osteoarthritis, Journal of the American Geriatric Society, vol. 15, p. 592-597, maart 2017.

Lessen in stoelyoga worden op verschillende plaatsen in Nederland gegeven. Op yogascholen, maar ook in buurthuizen en bejaardenhuizen. Hier vindt u een cursus in de buurt.

Ook thuis is een aantal oefeningen gemakkelijk zelf te doen. Elke stoel is geschikt zolang er maar geen wieltjes onder zitten. Een mat onder de voeten voor een stevig fundament. Zie hier voor een vijftal eenvoudige oefeningen.
Hier ook een instructievideo met klassieke yogahoudingen die op een stoel gedaan kunnen worden en het gratis te downloaden boekje ‘Bewegen zonder pijn’.

Deel HOLOS
Facebooktwittermail